icon Till innehåll
Boka en rådgivning inför vårens projekt | Sveriges Största Stenspecialist!
Boka en rådgivning inför vårens projekt | Sveriges Största Stenspecialist!

Användarvillkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KONSUMENTKÖP

Dessa allmänna villkor (”Villkor” eller ”Villkoren”) beskriver vad som gäller när du använder och/eller gör ett köp på www.stenbolaget.se (”Webbplatsen”) eller i någon av Stenbolagets butiker (”Butik”) i egenskap av konsument. Stenbolaget (organisationsnummer 556668–4261) (”Stenbolaget”, ”vi” eller ”oss”) tillhandahåller e-handel på Webbplatsen. När du som kund (”du” eller ”dig”) gör en beställning på Webbplatsen eller via Stenbolagets butiker ingår du ett avtal med Stenbolaget som regleras av dessa Villkor.

AVTALET OCH DESS INGÅENDE

Efter att du har placerat de varor du önskar köpa i din varukorg har du möjlighet att gå vidare med din beställning. I detta orderflöde har du möjlighet att bland annat välja leveranssätt och betalningsmedel. I det sista steget i orderflödet kommer du att få se en sammanfattning av din beställning och det totala belopp som du ska erlägga. Du kan därefter bekräfta din beställning genom att klicka på ”betala nu”.

När vi mottagit din beställning kommer vi att skicka ett ordererkännande till den e-postadress du angett vid beställningen. I samband med att ordererkännandet skickas till dig ingås ett bindande avtal mellan Stenbolaget och dig.

När du gör en beställning på Webbplatsen bekräftar du att du har rätt att ingå avtal. Stenbolaget förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om det framkommer att du inte har haft rätt att ingå avtal eller om vi misstänker bedrägeri).

För köp av leveransorder i Butik kommer vi att skicka ett ordererkännande till den e-postadress du angett vid beställningen. I samband med att ordererkännandet skickas till dig ingås ett bindande avtal mellan Stenbolaget och dig.

För direkt köp i Butik får du ett kvitto s.k kontantnota när du har betalat dina varor. I samband med att du mottar kvittot ingås ett bindande avtal mellan Stenbolaget och dig.

BETALNINGSVILLKOR OCH BETALNINGSMEDEL

Vilka betalningsalternativ som erbjuds presenteras i samband med att du betalar för din beställning. Vi erbjuder kortbetalning, banköverföring eller fakturamöjlighet som betalningsmedel. När du väljer kortbetalning reserveras aktuellt belopp direkt på ditt kort när du godkänner ditt köp. Vid utebliven betalning betraktas varan fortsatt vara i Stenbolagets ägo till dess att fakturan är betald i sin helhet. Om betalningen är försenad debiteras du en dröjsmålsränta om 12%. I det fall det skulle förekomma felaktigheter i pris efter du har lagt din beställning förbehåller sig Stenbolaget rätten att korrigera detta i efterhand. Du, som kund, ska informeras om detta skyndsamt. Du har då rätten att ändra eller annullera din beställning.

LEVERANSVILLKOR

Om du använder dig av antingen Click & Collect eller hämtorder beställd i butik alternativen är din order vanligtvis redo på den butik där ordern ska hämtas inom 24 timmar. För att säkerställa att vi är redo att hjälpa dig skyndsamt när du vill hämta din order ber vi dig att avisera din upphämtning till avisera@stenbolaget.se. Efter du aviserat ditt ordernummer och vilken dag du önskar hämta dina varor kommer vi plocka din order.

Det angivna leveransdatumet på ordererkännandet är det datum då varan senast ska levereras. Leverans sker till tomtgräns och du som kund ansvarar för att vägen håller BK1 klass och fri höjd om 4,5m. Vid leverans till flerfamiljshus levereras varan till porten. Bärhjälp ingår ej. Leveranskostnad gäller en (1) adress och ett (1) lossningstillfälle. Chauffören har rätt att neka lossning av vara på önskad plats i det fall det finns risk för skada på egendom, väg eller fastighet.. Om det inte är möjligt att lossa varan kommer en sådan lossning anses vara en ”bomkörning” och debitering motsvarande ordinarie fraktkostnad kommer ske. Vi kommer då att kontakta dig för att planera in en ny leverans.

Normalt levereras varan på lastbilar med släpvagn. Behöver du en mindre lastbil, lyft med kran eller annan avvikelse kontakta kundservice@stenbolaget.se för offert på fraktkostnad.

För mer information, läs gärna vår fraktpolicy på stenbolaget.se

MOTTAGNINGSKONTROLL

Innan varorna monteras ber vi dig att säkerställa (i) att din levererade order innehåller rätt vara och mängd enligt följesedel, samt (ii) att det inte finns några skador på varorna. Om du upptäcker några fel ber vi dig kontakta Stenbolaget omgående för en reklamation i enlighet med nedan. Synliga fel såsom felaktig levererad vara eller färg, trasig vara eller om du misstycker om en varas utseende behöver det meddelas till Stenbolaget innan montering. I det fall du, eller tredje part, väljer att montera varan innan Stenbolaget getts möjligheten att byta ut varorna går du miste om möjligheten att få ersättning för varor eller arbetskostnad för montering. 

MONTERING 

Det är ditt ansvar som kund att säkerställa att den produkt som köpet innehåller är avsedd för ändamålet. Detta skall göras före montering. Monterad produkt med synliga fel betraktas som godkänd produkt och kan ej reklameras.

LASTKONTROLL 

Hämtar du, eller en tredje part bokad av dig, din beställning bör du kontrollera att rätt vara lastas utifrån följesedel. Stenbolaget ersätter ej kostnader kring bomkörning eller väntetid om du som kund inte aviserat din hämtning minst 24 timmar innan.

FÖRSENAD LEVERANS

Stenbolaget ansvarar inte för dröjsmål orsakade av hinder som ligger utanför Stenbolagets kontroll eller som vi skäligen inte hade kunnat har räknat med, undvika eller övervinna, detta skulle kunna omfatta till exempel strejk, naturkatastrof, eldsvåda, blixtnedslag, olyckshändelse, krig, terroristattack, åtgärd av en myndighet, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation, eller om sådant hinder föreligger för annan tredje part som Stenbolaget har anlitat. Dessa hinder kan utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Vi rekommenderar att man inte anlitar arbetskraft förrän varan är slutlevererad.

ÄNDRING ELLER AVBOKNING 

Vill du ändra eller avboka din beställning ska detta göras inom 24 timmar från lagd beställning. Har mer än 24 timmar passerats förbehåller sig Stenbolaget rätten att debitera eventuella merkostnader ändringen/avbokningen medfört. Kostnader kan vara till exempel en bokad spedition.

ÅNGERRÄTT LEVERERAD VARA 

Du har enligt lag 14 dagars ångerrätt utan att ange något skäl. För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottog varan. För att utnyttja din ångerrätt räcker det att du informerar oss på ett klart och tydligt sätt, gärna via kundservice@stenbolaget.se, om ditt beslut att utnyttja ångerrätten innan fristen för ångerrätt löper ut. För att göra processen så smidig som möjligt bör du ange ditt namn, din adress och ditt ordernummer i meddelandet. Som kund har du rätt att undersöka varorna innan du utnyttjar din ångerrätt. Undersökningen ska göras med varsamhet och inte ske i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Om undersökningen har skett i större utsträckning än nödvändigt är du ansvarig för varornas minskade värde. Det innebär att vi i sådana fall kan komma att göra avdrag på det belopp som utbetalas till dig.  

Ångerrätten gäller inte för tillverkningsvaror, det vill säga varor som särskilt anpassats efter dina önskemål.

Du är själv skyldig att betala för eventuell returfrakt om du inte lämnar tillbaka varan själv. Vi beräknar att kostnaden för returen normalt är densamma för utleveranser enligt gällande frakttabell. Vänligen se gällande frakttabell här. Vid retur av lagerförda varor kan du själv returnera dina varor till någon av Stenbolagets centrallager. Vid retur av beställningsvaror behöver returen avlämnas hos tillverkaren, i det fall du önskar hjälp med avlämnandet kan Stenbolaget ombesörja returfrakten till tillverkaren mot en fraktkostnad. Kontakta gärna kundservice@stenbolaget.se för vidare hjälp.

När vi mottagit och godkänt din retur sker återbetalning enligt samma betalsätt som användes vid beställningstillfället och det kommer göras snarast möjligt. Om du har valt ett annat leveransalternativ än det billigaste kommer vi inte att återbetala de ytterligare leverans kostnaderna som du stått på grund av ditt val av leveransmetod.

RETUR

Utöver din lagstadgade ångerrätt erbjuder vi dig ytterligare ångerrätt upp till 60 dagar, förutsatt att du har fått ett returordernummer från säljare eller kundtjänst. Varan ska returneras i originalskick. Returrätten gäller ej för beställningsvaror eller tillverkningsvaror. Stenbolaget har rätt att debitera kunden eventuella hanteringskostnader såsom returfrakt och returavdrag om 40% av priset på varan.Du behöver uppvisa kvitto vid returen. Returer sker till våra centrallager.

Vi beräknar att kostnaden för returen normalt är densamma för utleveranser enligt gällande frakttabell. Vänligen se gällande frakttabell här.

RETURSYSTEM LASTPALL

Köparen har möjlighet att returnera EUR pall köpta via Stenbolaget. Villkor för godkänd retur:

  • Pall ska vara intakt med samtliga klossar och plank. Stenbolaget har rätt att neka återlämning om skicket på pallen är undermålig för återanvändning
  • Gäller lastpallar av typ EUR
  • Lastpallar returneras av köparen
  • Lastpallarna skall vara inhandlade via Stenbolaget
  • Köparen skall kunna uppge ordernummer från det aktuella köpet
  • Avlämning sker på Stenbolagets centrallager eller butiker
  • Det återbetalda beloppet per pall ligger på 105 kronor ink. moms.
  • Pallen ska vara köpt inom de senaste 60 dagarna

REKLAMATION

Om du anser att en vara är felaktig har du rätt att reklamera varan inom tre (3) år från det att du mottog varan. En förutsättning för att du ska få reklamera varan är dock att du, inom skälig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet, meddelar oss genom att använda vår formuläret på stenbolaget.se, du hittar det under “Kontakta oss” eller via den här länken. Reklamationer som görs inom två (2) månader från att du har upptäckt felet anses alltid ha lämnats inom skälig tid. För att möjliggöra en smidig process ska kvitto samt bilder bifogas. Sten är ett levande material och skillnader i nyans och utförande kan skilja sig från bilder och utställningar.

När varan har returnerats och om reklamationen godkänts kommer Stenbolaget att avhjälpa felet, tillhandahålla en ny likvärdig vara (omleverans), ge ett prisavdrag eller häva köpet och återbetala erlagt belopp till dig.

Alternativt tvistlösningsförfarande: Du har rätt att vid klagomål om ett köp vilket inte kunnat åtgärdas i samförstånd med Stenbolaget vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan för att göra upp i godo. Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”) via deras webbplats (länk här). ARN är en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning och lyder under Direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ärendet automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Stenbolaget och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

TILLÄMPLIGT LAG OCH TVIST

Svensk lag ska tillämpas på Villkoren och avtalet som har ingåtts mellan dig och Stenbolaget.

ÄNDRING AV VILLKOR

Stenbolaget kan från tid till annan komma att uppdatera dessa Villkor. Den version av dessa Villkor som gällde när din beställning gjordes kommer dock alltid tillämpas för dina och Stenbolagets förpliktelser i förhållande till aktuell beställning.

Dessa Villkor uppdaterades den 2024-01-15

PERSONUPPGIFTER OCH KAKOR 

Din integritet är viktig för oss. Vill du veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa mer om det i Stenbolagets integritetspolicy (länk här).


FÖRETAGSINFORMATION

Stenbolaget Sverige AB

Adress: Rökerigatan 20, 121 62 Johanneshov, Sverige

Organisationsnummer: 556668-4261

Momsregistreringsnummer: SE556668426101

E-post: kundservice@stenbolaget.se

Telefon: +46 (0)8 503 350 00 kundservice

Du är alltid välkommen att kontakta Stenbolagets kundservice kundservice@stenbolaget.se om du har några frågor.